מערכי עבודה

  מערכי עבודה
     -
הקדמה
     -
הפגישה
     -
תרומת המודיעין להתמודדות במכרז

  אפיזודות מקצועיות
      -
דע מאין באת ולאן אתה הולך
      -
אזניים לכותל

  ניתוחי אירוע
      -
לדעת זה לא הכל


  מילון מונחים

      - התהליך המודיעיני - הגרסה המודרנית
      -
אתיקה ומודיעין בחברות עסקיות

פרטים ליצירת קשר

  טל: 7420052 - 09

  פקס: 7463520 - 09

  נייד: 4742741 - 054

  דוא"ל: shigma@netvision.net.il
 





 


מילון מונחים

התהליך המודיעיני - הגרסה המודרנית

בספרו "Marketing Insights from A to Z – 80 Concepts Every Manager Needs to Know" מביא פרופ' פיליפ קוטלר, בין השאר, את דברי ג'רי מולינס, נשיא Armstrong Lock & Supply (עמ' 22): "...אם אינכם יודעים לאן אתם הולכים, יהיה מאד קשה להגיע לשם", את דברי מנכ'ל חברת יונילבר (עמ' 75): "...לו רק ידעה יונילבר את מה שהיא יודעת, היא הייתה מכפילה את רווחיה..." ואת דברי ארי דה-גוס, האסטרטג לשעבר של חברת הנפט Shell (עמ' 77): "...היכולת ללמוד מהר יותר מן המתחרים עשויה להיות הנשק התחרותי בר-קיימא היחיד שלנו".

אמירות אלו מדגישות את הצורך במידע – אשר יספק את "המצפן" שלאורו צריכה ללכת החברה. הגדרת הצורך במידע ("לאן הולכים"), מה עושים איתו ("ללמוד מהר יותר מן המתחרים") וכיצד ממנפים את המידע כדי לשפר את ביצועי החברה ("היא הייתה מכפילה את רווחיה") ממצבים את המודיעין כתהליך ארגוני המשתלב בתהליכים הארגוניים האחרים.

ארבעת עמודי-התווך של התהליך המודיעיני הינם:
  הגדרת הצורך במידע.
  מקורות מידע – רשתות קשרים ומגוון מקורות – פנים וחוץ.
  בניית פאזל ותמונת מידע אינטגרטיבית.
  ארגון וניהול התהליכים והפעולות וחיבורם לתהליכי קבלת ההחלטות.

"החישוק התפישתי" המאגד עמודי תווך אלה לכדי בנין ארגוני הינו ש"מודיעין" זהו תחום מקצועי אותו יש ללמוד, לתרגל ולהתמחות בו. זהו תהליך תשתיתי, מקיף ואינסופי. את "ההחזר על ההשקעה" (ROI) יש לבחון במונחים של "השקעה" ולא כ"הוצאה" וכ"השקעה בתשתית" ולא כ"השקעה בפרויקט".

הגדרת הצורך במידע

צריך אומץ לב להודות ש"אתה לא יודע" ויש לך מה ללמוד מאחרים. בהרבה מאד מקרים אנשים לא מודעים לכך שהם מקבלים החלטות על בסיס הערכות (ולא מידע) או על בסיס מידע חלקי, או על בסיס אינטואיציה בלבד, לעיתים שגויה.

מאחר שחברה לא יכולה לאסוף מידע על כל הנושאים ולזמן בלתי מוגבל צריך שמנהליה ידעו להגדיר את הצרכים שלהם ברמת רזולוציה גבוהה כך שמידע שייאסף יענה על הצרכים והיעדים העסקיים. חידוד הצורך במידע חייב להיות מותאם לאסטרטגיה של החברה, כמו גם לתוכניות האופרטיביות וטקטיקות הפעולה. ראוי שתעסוק במכלול השחקנים בזירת העסקים – מתחרים, שותפים, לקוחות, ספקים, טכנולוגיות וכד'.

השאלות יכולות לעסוק בהתנהלות השוטפת, כמעקב קבוע, וגם לצרכים נקודתיים כמו התמודדות בתחרות, יציאה לשוק עם מוצר חדש, חיפוש אחר שותף פוטנציאלי וכד'.

העדר ההבנה וההכרה – שהמידע, בהגדרה, הינו מוצר חסר, מוצר מתכלה, מוצר לעיתים שגוי ומוטעה – יכול להיות בעל השלכות כבדות למקבל החלטה ולחברה.

עיין גם:
אתיקה ומודיעין בחברות עסקיות