מערכי עבודה

  מערכי עבודה
     -
הקדמה
     -
הפגישה
     -
תרומת המודיעין להתמודדות במכרז

  אפיזודות מקצועיות
      -
דע מאין באת ולאן אתה הולך
      -
אזניים לכותל

  ניתוחי אירוע
      -
לדעת זה לא הכל


  מילון מונחים

      - התהליך המודיעיני - הגרסה המודרנית
      -
אתיקה ומודיעין בחברות עסקיות

פרטים ליצירת קשר

  טל: 7420052 - 09

  פקס: 7463520 - 09

  נייד: 4742741 - 054

  דוא"ל: shigma@netvision.net.il
 





 


אפיזודות מקצועיות

" אזניים לכותל "- כיצד כשל של האחד יוצר הזדמנות לאחר

רקע
באחד ממוצאי השבת בסתיו 2004 הגעתי לשדה התעופה בציריך בדרכי מפרנקפורט לתל – אביב.
טיסת "אל על" אמורה היתה להמריא קרוב לחצות , הטרמינל היה שומם בחלקו, חנויות פטורות ממכס כבר היו סגורות וכל מה שנותר לעשות, לאחר "זלילה" בקפטריה, היה לגשת לשער ולהמתין למועד ההמראה.

ל"שער היציאה" הגיעו כבר מספר עשרות של נוסעים אשר המתינו "לשרוף זמן". לאחר דקות ספורות משכה את תשומת לבי חבורה של ששה צעירים אשר ניהלה שיחה רועשת "כמקובל במקומותינו".

התברר שהקבוצה חזרה מתערוכה בה הציגו את מוצרי החברה ( שם החברה נישא בפי כולם ) וניצלו את זמן ההמתנה – כשעה וחצי - כדי להחליף חוויות. התישבתי בסמיכות אליהם והקשבתי לשיחות אשר עסקו בנושאים הבאים:
  פרטים על המוצרים שלהם.
  השוואת נתונים טכניים\טכנולוגיים עם מוצרי המתחרים. ההשוואה נעשתה באופן מאוד יסודי משום שהם עברו על הפרוספקטים באופן שיטתי והתייחסו לכל מוצר בנפרד.
  רכילויות ממקום העבודה.
  תוכניות פיתוח ושיווק עתידיים.

אחד מהם, בעל דרכון ולאום זר, סיפר שהוא התייצב בביתן של חברה מתחרה , הסווה את התג שלו והזדהה בשמו ולאומו. במקרה הוא נפל על איש שיווק ערני וחכם אשר ביקש ממנו להפוך את התג. לאחר שזיהה שמדובר במתחרה הוא התנצל ובקש מידידנו להתפנות מן המקום משום שהם לא מאפשרים למתחרים להכנס לביתן!


הערות ולקחים מקצועיים
אמנם נקלעתי לאירוע זה באקראי, אך מתחרה העוסק במודיעין כחלק משגרת עבודתו יכול היה להערך מבעוד מועד כדי לפעול ול"הדביק" לקבוצה הזאת מישהו אשר יתעד את השיחות. מן המהלך הזה הוא היה יוצא ברכוש גדול!
באותה מידה, אותו מתחרה, יכול היה לנצל את הפטפטת הבלתי מרוסנת הזאת במהלך כל ימי התערוכה והיה יוצא ברכוש גדול עוד יותר.


לקחים מקצועיים:
  אבטחת מידע זה לא רק תוכנות אנטי וירוס, "חומות אש" ועוד.
  העובד הבודד, ועוד יותר קבוצת עובדים, אשר אינם מקפידים על כללי התנהגות ראויים,
     מהווים מפגע אבטחתי ממדרגה ראשונה.
  ההקשבה מן הצד לאדם או קבוצה המשוחחים ביניהם ברשות הרבים( וגם הקלטתם )
     הינו מעשה חוקי לחלוטין וגם עומד במבחן האתי.
  אם מישהו בחברה החליט שיש לנצל את התערוכה כדי לעסוק באיסוף מידע על
     מתחרים – צריך היה להתכונן לכך מראש ובדרך מקצועית ראויה. המהלך הכושל
     לא השיג דבר ואולי גרם נזק.


המשמעויות המעשיות לחברה החפצה לשמור על נכסי הידע שלה:
  יש לקבוע קודים של התנהגות עובדים במקומות שמחוץ למקום העבודה ושתכליתם
     אבטחת מידע.
  צריך להדריך את העובדים ולרענן הקודים לפני פגישות ויציאות לעבודה בחו"ל.
  למקפידים ולחברות אשר מידת הקריטיות של השמירה על "הסודות העסקיים"
     גבוהה – מומלץ למנות את אחד העובדים כ"ממונה אבטחה" וזאת בנוסף על תפקידו.



עיין גם:
דע מאין באת ולאן אתה הולך